OPPOsite

Wystawa towarzysząca konferencji

Dla Ciebie chcę być biała

1 / Hubert Czerepok, "Nie tylko dobro przychodzi z góry", stalowa wstęga, 2008



Obiekt w formie żelaznej wstęgi, nawiązującej kształtem do zwieńczenia bramy Auschwitz z napisem Arbeit macht frei. Praca wywołała wiele negatywnych emocji w czasie festiwalu Surival 6 we Wrocławiu i została ściągnięta przed jego otwarciem. Pokaz na wystawie podyktowany był chęcią, by praca zaistniała w przestrzeni publicznej w zmienionym kontekście i by można było ją spokojnie przedyskutować.


2 / Tomasz Malec, bez tytułu, szablon (fluoroscencyjny nadruk w gablocie), 2010



Autentyczny tekst z lat 30., nawołujący do nienawiści, zapisany został przez artystę w formie trudnej do odczytania spirali, a bladożółte litery na białym tle jeszcze bardziej utrudniają odczytanie przesłania; zamiast niego widzimy przede wszystkim estetyczny, atrakcyjny wizualnie obiekt.


3 / 4 / Rahim Blak, "Artysta buduje meczet", filmy video, 2007



Reportażowy zapis tego, co się zdarzyło w Krakowie podczas akcji Rahima Blaka "Artysta buduje meczet". Był to rodzaj eksperymentu, którego celem było odsłonięcie reakcji publiczności, jej lęków i uprzedzeń.


5 / Rahim Blak, "Święty Obraz Kaaba", film video, 2007



Obraz "Święty obraz Kaaba" pierwotnie artysta umieścił prowokacyjnie w krakowskich Sukiennicach, w galerii malarstwa polskiego.


7/ Dominika Łabądź, "Choose Your Own Adventure", biały napis na podłodze, 2010



Biały napis na jasnej podłodze, znaczący po polsku "Wybierz swoją przygodę", odnosi się zarówno do popularnej gry, jak i do drogi przebywanej przez widzów, którzy chcą dojść do prac m.in. Rahima Blaka i Andrzeja Kwietniewskiego. Klamra spinająca wątki wystawy, czyniąca z niej rodzaj gry.


8 / Dominika Łabądź, "Dla ciebie chcę być biała", found footage z filmu "Czarna perła" w reż. Michała Waszyńskiego (1934), 2010



Fragment filmu "Biała perła" ze słynną piosenką Reri, w której śpiewająca aktorka wyraża pragnienie bycia białą dla swojego ukochanego, czyli niemożliwej zmiany swojej tożsamości.


9 / Julia Zborowska, "Ona chce krokodylii", wideo muzyczne, muz. Luis Brettsuch, 2009



Film ukazuje atrakcyjnych młodych chłopców o różnych kolorach skóry; najpierw w fitness clubie, a następnie w sytuacji towarzyskiej, na party. Dziewczyna śpiewa She wants crocodiles, patrząc kokieteryjnie wprost w oczy. Jej seksualne marzenia o egzotyce, niejednoznacznie sugerowane w filmie oraz śpiew przerywa płacz dziecka.


10 / Rahim Blak, makieta Centrum Kultury Islamu Al-Fan, dokumentacja fotograficzna i wycinki prasowe (część projetku "Artysta buduje meczet"), 2007


Prezentacji makiety na wystawie towarzyszył religijny śpiew arabski.



11 / Andrzej Kwietniewski, dwie części pracy "A is for Army": popiersie "Chinki" i "Araba", 2007 (z kolekcji galerii Atlas Sztuki w Łodzi) oraz dwa wydruki: "Zaświadczenie" i "Oświadczenie"



Popiersiowe portety Chinki i Araba zaopatrzone w ironiczne atrybuty (m.in. skrzydła huzarskie) towarzyszą powieszonym na ścianie powiększonym dokumentom, przyznającym polskie obywatelstwo oraz oświadczeniu w formie listu wystosowanego przez nowych do starych obywateli.


12 / Hubert Czerepok, "Nigdy nie będziesz Polakiem", neon, 2008



Neon, w którym napis literowy (stylizowany na gryzmoł grafitti) przechodzi w symbole krzyża celtyckiego (symbolu tzw. White Power) i Polski Walczącej (symbolu oporu Polaków przeciw nazizmowi), łącząc subwersyjnie i prowokacyjnie odmienne waloryzowane przesłania.


13 / 14 / Jasmina Metwaly, "Hunt", trzy filmy wideo (w tym nawoływanie do modlitwy), 2010



(13) Praca zrealizowana na półwyspie Synaj. Tytułowe "polowanie" odnosi się do polowania na obrazy, będące w zamierzeniu metaforą przemocy, w której oko kamery i wizjer karabinu zostają ze sobą utożsamione. Dlatego zapewne artystka dużą dolną partię ekranu przesłoniła płachtą, uniemożliwiającą zobaczenie czegokolwiek.




(14) Na tle monumentalnej przyrody i wielkich dzikich przestrzeni artystka dokonuje przekroczenia normy kulturowej, wcielając się w rolę muezina. Jej głos zanika i ginie, komentując tym samym niemożność zmiany kulturowej.